Keputusan Kelayakan Bola Sepak Sukan Olimpik London 2012: Malaysia Tewas Kepada Jepun


Mungkin belum tiba masanya lagi Pasukan Harimau Malaya untuk pergi lebih jauh lagi dalam arena bola sepak antarabangsa. Pasukan Harimau Malaya terpaksa akur dengan kehebatan Jepun dalam Saingan kelayakan Sukan Olimpik London 2012 Zon Asia apabila tewas 0-4.

Gol-gol Jepun dijaringkan oleh Sakai Hiroki (35'), Osako Yuya (44'), Haraguchi Genki (55') dan Saito Manabu (60').

Malaysia yang berada dalam kumpulan C bersama Jepun sebelum ni tewas kepada Jepun 0-2 dalam perlawanan pertama pada september 2011. Perlawanan ke 2 di Bukit Jalil juga menyaksikan Malaysia tewas 0-4, keputusan yang menyedihkan buat semua penyokong Psukan Harimau Malaya. Namun apakan daya, kita dah menyokong habisan-habisan tapi mereka yang beraksi di tengah padang.

Aku sempat juga menonton minit-minit terakhir perlawanan tersebut; Dan ternyata pasukan Malaysia belum mampu menyaingi gergasi bola sepak Asia ini.

Daripada apa yang aku tengok, banyak kelemahan yang boleh diperbiki, skill perlu dipertingkatkan. Pemain juga harus berfikiran tajam dan mampu membuat keputusan bijak dan cepat. Bukan perlu tahu tendang bola saja.

Semangat dah ada, cuma mungkin pemain perlukan lebih pendedahan. Mungkin sudah tiba masanya Persatuan Bola Sepak kita memikirkan langkah bagaimana untuk menaikkan keupayaan bola sepak Malaysia, bukan setakat mampu jadi jaguh kampung sahaja.

2 Komen:

munna said...

peminat yg menyokong pun dah suam2 kuku je skrg ni.....

Kyuubi said...

@munna
tula pasal. prestasi diorang x seperti yg diharap. mana tak peminat pun lemah smgt nk sokong