Yue Yue, Gadis Di China Berusia Dua Tahun Yang Dilanggar Dua Kali Akhirnya Meninggal Dunia



Minggu ini, dunia dikejutkan dengan kejadian yang berlaku di China dimana seorang kanak-kanak perempuan berusia 2 tahun dibiarkan oleh orang ramai di tepi jalan selepas dilanggar sebanyak 2 kali oleh sebuah van dan sebuah lori.


Video yang dirakamkan menunjukkan kanak-kanak itu dilanggar oleh sebuah van yang terus berlalu pergi selepas melanggar budak tersebut. Orang ramai yang melihat kejadian tersebut hanya melihat kanak-kanak tersebut namun tidak melakukan apa-apa. Selepas itu, kanak-kanak tersebut dilanggar sekali lagi oleh sebuah lori. hanya selepas itu barulah seorang wanita memindahkan kanak-kanak terebut ke tepi jalan.

Hari ini, selepas seminggu kejadian tersebut, kanak-kanak perempuan tu ahirnya meninggal dunia disebabkan oleh kecederaan dan kegagalan fungsi otak.


Sungguh menyedihkan kejadian macam ni boleh terjadi dalam dunia moden, Bila semua sedar tanggungjawab masing-masing. Aku tak hairan kalau ianya terjadi pada zaman dahulu kala dimana semua orang hanya akan mementingkan diri sendiri.

Namun apa yang membuatkan aku musykil bilamana dinyatakan bahawa undang-undang negara China yang menyebabkan tidak ada orang yang sanggup untuk membantu kanak-kanak tersebut.

Ramai masyarakat di China tidak sanggup untuk menghulurkan bantuan dalam kes seperti ini kerana takut dipersalahkan dan dihukum untuk membayar pampasan kepada mereka yang ditolong. Undang-undang yang sangat pelik dan sangat tidak berperikemanusiaan.

Source: Dailymail

4 Komen:

kech hidayah said...

undang-undang china memang sangat pelik..tapi masyarakat china sendiri yang buatkan undang2 macam tu digubal..disebabkan ada kes mangsa kemalangan menuduh orang awam yg hulur bantuan kat dia itu yang menyebabkan dia kemalangan sehingga orang awam yg membantu tu dihukum.orang china takutla nak membantu mangsa kemalangan dah.walaupun hanya budak sekecil 2 tahun.

http://alvinology.com/2011/10/18/the-curious-case-of-peng-yu-from-nanjing-%E5%8D%97%E4%BA%AC%E5%BD%AD%E5%AE%87%E6%A1%88-and-china-society/

Anonymous said...

what happen to this world? where is their heart as a human being? don't they scared to be hunt by this vision , just looking a helpless children being crash by vbig vehichles? Isn't society govern by rules or the mistake comes from society itself? something must be done .. change the rules nothing can't be change unless God rules .. What happpen if Yue Yue in China is your children?? what if your children replace YUe Yue .. Stop this cruel feelings start develop humanity ..damn that society who like to close their eye and heart rather than doing the right thing.

Anonymous said...

what happen to this world? how can people in China become so cruel, heartless.. isn't because their society govern by rules or the mistakes comes from their people itself? damn that lorry drivers .. wishing that yue yue murderer will be punish to death.. how if their children take yue yue place .. how can their people just see that as an ordinary scene..? don't they have eye, heart and feelings.. wake up something has to be done .. uphold right laws .. investigate who is the murderer not the public who doing their responsibilities helping the helpless..

Anonymous said...

mak ayah budak tu pon silap.kene lah alert dgn ank dorg.org awam pon patotnye tolong laa..budak tu still hidup.kalu selamatkan dari awal mungkin budak tu berpelung lagi nak tengok dunia.yang paling tak patot pemandu van n lorry tu.dah nmpk ade budak,pergi langgar knapa?lain kali,jangan memandu sambil on call ...!!!