Alangkah Baiknya Jika Manusia Boleh Hidup Macam Ni

Kalau manusia, ada saja yang tidak pas hati, pergaduhan dan dendam diantara sesama manusia. Manusia dianugerahkan akal untuk berfikir baik dan buruk, agar menjauhi sesuatu yang buruk. Tapi kadang, manusia seperti tidak menggunakan akal yang diberikan. Lainlah kalau binatang. Tak kisah kau siapa, dia bunuh saja demi diri sendiri.

Aku pernah nampak seekor kucing peliharaan aku dulu. Dia ni betina. Lepas tu, kucing  kami pun mengandung dan melahirkan anak. Dan yang paling aku terkejut, lepas anak kucing tu dewasa dan baligh, Anak kucing tu melakukan hubungan seks dengan maknya! Aku agak-agak, si kucing tu dah baligh sebab pandai buat seks!

Tapi kadang-kadang binatang lebih baik dari manusia. Kalau manusia bergaduh, mesti disamakan dengan anjing dan kucing. Macam waktu aku kecil dulu. Selalu saja bergaduh dengan adik-adik aku. Tak sah kalau tak bergaduh setiap hari. Tapi dah namanya budak kan, mesti kuat bergaduh. Dan masa tu, mesti mak aku cakap,

"Kamu ni, asyik-asyik bergaduh, macam anjing dengan kucing je"

Tapi memang betul la kan, kalau kucing dan anjing bertemu, mesti diorang bercakaran. heh! Memang musuh tradisi. Tapi kalau korang tengok gambar-gambar dibawah ni, apa korang nak kata.










Alangkah baiknya kalau manusia macam ni kan? Tak payah nak bermusuh-musuh. Tak payah nak bunuh orang demi kepentingan diri. Hidup aman damai penuh kasih sayang.


5 Komen:

zai said...

dah namanya manusia, ada otak, ada nafsu, ada emosi..so terrjadi la benda2 cam tu

suffer8zine said...

kalau mcm ni mmg x kn berlaku pergaduhan la, aman je

Sharinginfoz said...

hidup secara damai memang bagus kan

Bella Enveeus said...

awww so cute photos.. :)

Merryn said...

Very nice pics there :)