Aku Nyaris Dilanggar Kereta Proton Saga Merah!


Hari ini adalah hari jumaat, penghulu segala hari. Sepatutnya sikap kita lebih baik dari hari-hari yang lain. Untuk menghormati betapa besarnya makna hari ini.

Tapi tidak bagi sesetengah orang.

Banyak kes kemalangan maut berlaku di Negara ini. Walau apa cara sekalipun yang dilakukan oleh pihak polis trafik dan banyak lagi organisasi lain seperti Ops Checkmate, namun tetap ianya terjadi. Dan ini sebabkan oleh apa? Korang boleh fikir sendiri. Bagi aku tentulah sikap diorang ni yang tak boleh diharap langsung! Tidak pernah menghargai nyawa manusia. Bagi mereka nyawa ni boleh dijual beli di pasar ikan!

Kes kemalangan yang terhangat dan terbaru rasanya adalah kes Kemalangan Ngeri Di Kilometer 223, Lebuh Raya Utara-Selatan berhampiran plaza tol Simpang Ampat. Dan dari laporan akhbar yang aku baca, polis mengatakan bahawa kemalangan ini disebabkan oleh bus yang dipandu laju!

Ada beberapa lagi contoh kemalangan ngeri sepanjang tahun ni yang aku petik dari mStar online, antaranya;








Ini baru sikit. Ada banyak lagi berita macam ni kalau nak baca. Dan walaupun banyak kes kemalangan seperti ni berlaku, namun ianya tidak pernah menakutkan orang ramai.

Dan aku rasa, kebanyakan kes seperti ini berlaku disebabkan oleh sikap pemandu itu sendiri. Sebabnya? ianya berlaku atas aku juga!

Baru sejam yang lalu aku nyaris dilanggar oleh sebuah kereta yang dipandu oleh seekor syaitan entah dari neraka jahanam mana memandu kereta Proton Saga Merah. Nasib aku tak dapat nombor pendaftaran kereta tersebut. Kalau saja aku dapat, sudah aku canangkan ke selurhm alam maya ini betapa pemandu kereta berkenaan sangat kurang ajar.

Masa kejadian ni, aku nak seberang jalan. Dan disebabkan lampu untuk pejalan kaki dah tukar ke hijau, manakala untuk kereta pula dah tukar ke merah, aku pun melintaslah. Dan nasib baiklah aku berjati-hati dan berfikir tentu ada syaitan yang tak pandai ikut peraturan jalan raya. Dan sangkaan ku tepat!

Masa aku sampai ke tebing jalan, tiba-tiba kereta Proton Saga Merah yang dipandu laju oleh syaitan tu lalu kat depan mata aku. Hanya 1 langkah je lagi, aku pasti dilanggar oleh kereta jahanam tu!

Dalam hati aku, @#$%^&**( !!!!!!

Memang pemandu kereta ni Malaysia ni tak beradab dan tak pandai ikut peraturan. Kalaulah aku tak berhati-hati tadi, tak tahulah apa terjadi. Dah la kereta tu dipandu dengan laju.

Dan disebabkan itulah aku tak heran dengan kemalangan jalanraya yang banyak berlaku kat negara kita ni. Berpuluh-puluh mayat bergelimpangan akibat dari kemalangan jalan raya ni tidak pernah menakutkan rakyat negara ni.

Dan mungkin gambar-gambar kat bawah ni tak menakutkan korang kot.

Gambar 1

Gambar 2

Gambar 3

Gambar 4

Maaf, aku hanya mampu bagi link. aku tak sanggup nak upload gambar-gambar ni. sila terjah sendiri kalau nak tengok. Kalau nak lebih lagi, sila terjah laman web gambar seksi ni.

Dan sampai saat aku tulis entry ni, hati masih berdebar-debar dan marah dengan kejadian itu. Kalau ada bahasa kesat yang aku gunakan, itu tandanya aku tengah marah dan geram.

P/S: Kalaulah ada benda buruk yang terjadi, tiada siapa yang akan buat entri, Blogger 20 Sen telah terlibat.........................dan..............................


8 Komen:

B E A R said...

Sib baik hang berhati-hati

kalu...

baru je pas tgk excident moto n treler...
sib baik penunggang moto tuh oke je

velasrizal said...

bahaya kan eksiden ni ..


Diskaun Tol Deepavali 2010

Encik Panda said...

weih.. nasib baik ko hillary..

luahfikiran said...

SALAM,
SYUKUR TERSELAMAT DARIPADA MUSIBAH ! ADA KETIKANYA KITA BERHATI2 TAPI ORANG LAIN IKUT HATI SAJA.

nadey said...

ya Allah....hati2 la .....skung ni mcm2 blaku

hans said...

kes ko macam satu kes yang aku tengok dekat seksyen 2
budak tu pun hampir terlanggar sebab ada si bodoh yang tak buta warna tak dapat beza warna merah atau hijau
nasib xjadi apa2 kalau tidak memang aku fobia nak lalu jalan tu

P/S : Selamber Jer - Sekali Lagi Keluar Di Dalam Surat Khabar

Fitrihadi said...

woo kat jalan raya hati-hati ar..kalau boleh jauhkan dari jalan raya tuu..situ pembunuh banyak..

sebelas said...

lain kali baling batu je terus kat keta tu..ekeke