Suka Hati Saja Korang Nak Buat Apa

Sesungguhnya ramai manusia yang tamak nak dapat duit banyak saja diorang tau, kan? Contohnya macam kes Datuk Sosilawati. Dengar Khabar, dia dibunuh disebabkan persaingan perniagaan. Tak taulah nak cakap apa kan, tapi tergamak diorng ni nak tamatkan nyang lain. Macam binatang saja perbuatan tu.

Macam pengalaman aku, petang tadi, aku dengan seorang member datang ke sebuah gerai nak beli lauk untuk makan malam. Kitorang beli 1 lauk saja, sebab kami berdua je yang makan. So beli pun tak banyak sangat. Lepas kitorang ambil lauk, bagi kat abang di kaunter tu. Dia tak pandai pula nak bagi harga lauk tu. Terpaksa tanya kat akak yang seorang lagi.

Dengan selamba je akak tu cakap, "Ko bagi je harga ikut suka hati ko"

Lepas tu, abang tu pusing tengok kami, "ah, 5 ringgit dik",

Wah, boleh ke suka hati je nak bagi harga? Sudah tu, RM5? Biar betul cik abang oi. Dahlah sikit je. Lauk ayam masak dengan kacang panjang je pun. mentang-mentanglah gerai korang je yang  buka, yang lain masih beraya, sedap je ko nak ambil kesempatan ye.

Suka hati korang je.


10 Komen:

eyes143.. said...

mahalnye 5 hengget.. haishhh

ardinihumaira said...

isk...
mahal gak tu kan... len kali jangan makan kat sana

kak ina kl said...

salam dan selamat hari raya..

teruk tul peniaga tu..ambil kesempatan ek.tak tau ker org raya ni poket makin kempis

Kancilbiru said...

ambik kesempatan la tu...ni melayu kalau meniaga..

Kyuubi_85 said...

@eyes143..tula pasal... aku pun terkejut masa tu.. ish3

Kyuubi_85 said...

@ardinihumairaapa dah boleh buat.. gerai tu je yg buka masa tu...

Kyuubi_85 said...

@kak ina kltulah.. susah la mcm ni..

Kyuubi_85 said...

@Kancilbirutau nak untung je kan?

cikgu isza said...

letak jer balik boleh?

Kyuubi_85 said...

@cikgu isza
haha, kitorang kesian lak kat diorg tu nanti.. lgpun dah siap bungkus kan