Sedapnya Bersama Gardenia!

Siapa yang tak kenal dengan Jenama Roti terkenal kat Malaysia ni? Ke ada juga yang tak kenal? haha. Kalau korang tak kenal, maknanya korang tipuuu! Mustahil tak kenal. Tiap hari ada saja iklan gardenia keluar kat TV kan? Takpun, kalau korang  ke mana-mana pasaraya atau kedai runcit korang mesti jumpa roti gerdenia.

Hari tu aku dan geng kelas aku ada lawatan sambil belajar kat kilang Gardenia. Best la dapat masuk kilang tempat buat roti yang kau makan setiap hari. Dapat tengok sendiri lagi macana diorang buat roti tu. Bila kitorang masuk je pintu bangunan Gardenia tu, wah bau sedap roti gardenia menusuk hidung. Macam nak masuk kilang tu je nak ngap roti diorang, haha


Pastu kitorang menonton pula secara terperinci cara nak buat roti tu. Dan bukan senang tau nak buat roti gardenia tu. Setiap roti tu melalui proses selama 8 jam sebelum siap untuk dimakan! mak oi lamanya nak buat roti saja ye. Tak tau pula selama ni perlukan 8 jam nak hasilkan roti tu. Mak aku kat rumah bakar roti tak sampai sejam je dah siap. hehe.

Dan lagi 1 yang menarik ialah, korang janganlah risau pasal halal atau tak produk Gardenia ni, sebabnya orang kat sana bagitau kitorang produk diorang ni halal. Siap ada penal khas untuk mengawal selia status halal diorang tu. Tapi yang ni untuk Gardenia KL saja ok. Kalau Gardenia kat negara lain, diorng tak dapat nak pastikan pula. So pastika korang kalau nak beli roti Gardenia, belilah buatan malaysia. :)
Dan lagi 1, sebenarnya Gardenia KL ni berbeza dengan Gardenia kat sabah tu. Sebab tulah aku pelik. Bila aku sambung belajar kat sini, banyak produk gardenia yang tiada kat sabah sedangkan Diorang share nama yang sama! Mereka berbeza dari segi pengurusan dan pasaran disebabkan sejarah kewujudan Gardenia ni. Ok yang tu aku ceritakan kemudian ok? :)

Ni la antara Produk Gardenia di pasaran

Dan bila masuk ke dalam kilang untuk melihat sebenar proses pembuatan roti ni, memang tak pernah nak bayangkan macam tulah cara ianya dihasilkan. Dan pertama kali dalam hidup aku melihat beratus-ratus biji roti. haha.

So, lepas ni kalau korang makan roti gardenia ni, korang jangan bazirkan ya? Ingat, roti yang korang makan tu mengambil masa 8 jam untuk jadi roti!


7 Komen:

Sharinginfoz said...

gardenia memang sodap kan

Yuni Aisyah said...

oh gardenia..sungguh enak dimakan begitu saja...hehe...

Mak Su said...

tk dgn maklumat ni, maksu mmg syg makanan tak suka membazir, takut makanan tu nangis malam2

enyheartsdiamond said...

sedap dimakan begitu saja...

I <3 butterscotch!

Uruchimaru @ kf said...

sume urg mkn roti kan? hihi

kak ina kl said...

suka roti gardenia..kalau beli yang panjangggggggg punyerrrrrr

anyss said...

Salam,
Fuyoooooooooo bukan semer orang boleh tengok rotiiiii banyak2 tengah gerak tu secara live...saya tengok kat tv je hu h uhu

Apapun, Gardenia memang best! Jadi pooojaan hatiku sejak sekian lama