Indahnya Ciptaan Tuhan

Betapa indahnya ciptaanNya kalau kita perhati dan hayati betul-betul. Dengan hutan menghijau, segar mata memandang, dengan lautan luas nan biru dan segala isi muka bumi ini. Ah! alangkah indahnya jika semuanya kekal sehingga ke akhir zaman.

Dari sebesar-besar ciptaannya hingga sekecil-kecil ciptaan, semuanya menarik dan cantik! Aku sebelum ni belajar sikit pasal Biology dan banyak kali jugalah menggunakan mikroskop. hah, siapa tak tahu apa itu mikroskop, meh aku bagi tengok korang apa itu mikroskop.


Hah, nilah mikroskop. hihi. Ni mikroskop cahaya atau orang putih panggil light microscope. Sumber cahaya digunakan untuk melihat menembusi sel atau benda yang kecil adalah menggunakan cahaya matahari. Ada lagi beberapa jenis mikroskop yang lebih hebat. Ni untuk budak sekolah dan mereka yang baru nak belajar benda basic. Macam aku ni lah. hehe

So, jom tengok sel tumbuhan yang aku tengok menggunakan mikroskop ni. :)






















Semua gambar diatas adalah gambar-gambar sel tumbuhan. Ni sebenarnya adalah gambar assignment aku dulu. Tapi malas punya pasal, aku tak hantar. hahaha. hantar kat sini je la. hihi. Siapa nak tolong cek assignment aku nih!


5 Komen:

zai said...

rajen ko hantar asgment kat sini

cikgu isza said...

lama tak pegang mikroskop..
memang serono perhatikan objek seni..
memang unik..

p/s: akak tak pernahnya dapat sel pipi..

kiwi said...

comel...lme dh tggl bio...skrg x de dh nk gne2 mikroskop smua 2..huhu

a kl citizen said...

tulislah sikit tentang benda2 tu....
tengok, tapi tak tahu sel tumbuhan bahagian mana

izulman said...

i quit biology mse high school, but nver stop studying bio. byk lgi rahsia alam kita tk tau, wallahualam.

regards frm sydney,
izulman