Lelaki Memang Kesian

Korang setuju tak kalau aku katakan, lelaki memang kesian?

Rasanya kebanyakan IPT di seluruh negara dah habis exam ketika ni. Dan kalau mereka yang pulang ke rumah, mesti dah lama bersenang lenang kat rumah. Di tempat aku ni pun, aku dapat melihat suasana balik kampung, teringat pula Hari Raya Puasa. Keadaan yang sama. Semua orang berpusu-pusu pulang ke rumah.

Dan aku pula, belum masanya aku nak balik rumah kerana terpaksa menghadiri kursus selama seminggu kat kolej ni. Cis! kacau betul la. haha. Tapi takpe, demi ilmu.

Dalam kesibukan orang nak pulang kampung, aku menyisip dikalangan mereka sambil memerhati gelagat diorang semua ni bersama seorang teman. Dan dalam kesibukan alam, satu adegan berlaku depan mata kau yang menarik perhatianku. Seorang lelaki tengah bersusah payah nak menolong seorang perempuan memunggah barang-barang perempuan tu, dan aku agak, mesti awek lelaki tu.

Sambil memerhatikan keadaan mereka, tiba-tiba saja teman perempuan aku tu aka awek aku kata, kesian kan lelaki kat dunia ni? Kena tolong perempuan angkat barang, dah tu perempuan kalau tengok bukan main banyak barang-barang, kan? Kalau lelaki, siapa yang nak tolong angkat barang pula?


Aku masa tu terdiam. Dalam hati aku mengiakan benda tu. Betul juga kan? Bukan nak merendah-rendahkan wanita tapi dah hakikatnya wanita dijadikan dengan keadaan fizikal yang lemah berbanding lelaki. Tengok saja di weluruh dunia. Siapa yang lebih banyak bekerja sebagai buruh binaan? Pekerja am tukang angkat barang? Lelaki lebih banyak daripada perempuan dalam sektor itu.

Memang kesian pada kaum lelaki ni. Kerja berat adalah bidang mereka. Bukan semua, tapi kebanyakan. Tapi mungkinkah ada hikmah disebalik semua ni? Tuhn saja yang tahu.

12 Komen:

aNiSa hANg tUaH said...

hehe
masing2 punya pendapat
:)

sI tEDI said...

ehmm. x gak.. lelaki yg offer.. kami tak suruh.. :P

PinkShoes said...

lelaki jg kena..eerrrmmmm.........

.::WaNiE::. said...

kdang2 la, tengok laki aku kadang2 dia tinggal yg berat2 utk aku yg ringan dia angkut ahahhaha

Fina Fento said...

lelaki kena buat cmtu in order nak tunjuk gagah depan awek..heheh

Fitrihadi.com said...

lelaki memang kesian..masalah tanggung sendiri.. takde teman yg memahami..ouh kesian...

Amirah Rashid said...

kau nak badan tuff ke x? kalau nk, kene la slalu agkt eh? hihihi :P

noor afzan said...

kesian...

Kapten said...

keje rumah perempuan buat
tu lg berat!


Latest:Santai: Apa Asalnya Telor?

amirah said...

dapat pahala tau tolong angkat barang :p

Mohd Shahrul Hafizi said...

Sebab tu la lelaki jadi khalifah. Bukan perempuan.

zul efron said...

perempuan itu dari tulang rusuk lelaki kan?
begitulah..