Kenapa kalau lelaki beli pakaian dalam wanita itu pelik, sedangkan wanita beli pakaian dalam lelaki itu biasa



Tajuk ini mungkin sedikit sensitif, namun aku nak juga share pandangan aku dan pengalaman aku dengan hal ni.

Apa dalam fikiran korang bila tengok tajuk ni? Mesti ada yang menyampah dan ada juga yang tak setuju, betul tak?

Kenapa kalau lelaki beli pakaian dalam wanita itu pelik, sedangkan wanita beli pakaian dalam lelaki itu biasa. Mungkin ada juga yang rasa ianya bukan biasa. Tapi itu dah memang lumrah, cara pemikiran semua orang adalah berbeza. Kan?

Dan aku merasakan ianya pelik. Kenapa? Aku ada beberapa pengalaman yang aku nak share dengan korang semua.

Pengalaman pertama aku semasa berada dalam sebuah kedai pakaian. Semasa aku lalu di bahagian pakaian dalam wanita, a.k.a bra, aku ternampak seorang lelaki dalam lingkungan umur 25-30 sedang tengok bra-bra yang ada disitu, dan sedang dia tengok-tengok bra tu, ada seorang wanita juga berada di tempat tu, dengan pandangan pelik semacam dan penuh tanda tanya melihat kearah lelaki tu. Lelaki itu yang perasan dengan kelakuan wanita tersebut berlalu dengan muka yang malu dan sedikit merah. Dalam Hati aku, kenapa wanita tu tengok lelaki tu semacam je? Mungkin kah lelaki tu nak belikan isterinya benda tu atau mungkin isterinya minta lelaki tu belikan? Siapa tahu kan? Aduh, aku confuse. Kesian lelaki tu, mesti dia berasa malu.
 

Pengalam kedua aku dalam kedai pakaian juga. Ketika berada dalam sebuah kedai pakaian, aku ternampak seorang lelaki sedang tengok-tengok bra, dan kemudian dia pun meminta bantuan seorang jurujual wanita untuk mencarikan dia saiz yang dia ingini. Aku nak belikan  untuk isteriku katanya. Sambil tersenyum-senyum, jurujual wanita tu tolonglah lelaki tu pilihkan saiz yang dia ingini. Eh, kenapa nak senyum-senyum orang nak beli. Aku confuse lagi melihat senyuman sumbing wanita itu. Yang tu senyum malu ke, senyum mengumpat?

Satu penglaman aku dengan wanita semasa aku bekerja dengan satu supermarket di tempat aku, bila ada wanita yang beli seluar dalam lelaki, dengan selambanya dorang bertanya dengan aku nak minta saiz, siap nak minta tukar warna kononya dia tak suka warna tulah, tak suka warna nilah.


 Yang ni muka malu

Kalau hari valentine nak dekat pula, ramailah wanita datang nak beli seluar dalam lelaki. Mulanya aku pelik juga. Tapi ada rakan sekerja perempuan masa tu bagitau aku bahawa wanita gemar memberikan seluar dalam sebagai hadiah hari valentine untuk kekasihnya. Pada wanita di luar sana, betulkah korang suka bagi hadiah ni pada lelaki? Kononnya supaya hubungan yang terbina berkekalan. Aku confuse sekali lagi.

Aku pun heran. Lelaki nak beli pakaian dalam wanita tu orang pandang semacam je, tapi wanita nak beli pakaian dalam lelaki takda pun orang tengok pelik.

Korang semua, betul ke apa aku merepek ni? Korang setuju tak?


Apa pula pandangan korang?

30 Komen:

MAM Store said...

memang tak adil...tak patut...kenapakah lelaki selalu di perlakukan begini? tak rela..hehe

feelinblue said...

ala org 2nd...
huhu

hmm.
bg aku.
bnda neh streotype la.
org salu igt bnda neh sumthin yg weird.
tp bnda neh normal jerrr
cuma tak ramai yg wat so rog judge pelik.

2 pompuan2 out there.
jgn prejudis ok klw nmpak laki beli coli yg mcm2 kaler tuh.

2 laki2 plak.
jgn gelak2 sumbing klw tgk pompuan beli spenda utk laki/bf dorang.

so. win win kan?

that how i see things...

Mohd Shahrul Hafizi said...

Aku pakai boxer. Hahaha.

zaizax said...

hahaha..kalo zai, xda yg weird sebab ktorg kalo kumpul2 ngn mber2 laki slalu je ckp bende yg xptt d'cakap..its some kind of sharing..andn 1 of the topic yg ktorg pnh ckp is this~!!
maybe perempuan malu kott

Privacy_Resident said...

nanti awek aku, aku xnak dia belikan suar dalam. boxer ok. haha

bellar0ssa said...

huhu bagi dakulah.bende ni isu sensitiviti masyarakat kita..yelah kalau da laki dok belek2 bra pompuan kan..yang pompuan ada kat keliling nak beli bra pon trasa malu..pompuan ni emosi lebih.

cpt perasan.so mana tahu dia perasan laki ni tgh tgk2 dia dok belek bra kan.

kisah laki pula,bagi aku,aku malu beli spender ke boxer utk laki.aku la..so xboleh la ckp pompuan tak kisah plak beli spender laki.xde org pndg serong.

orang muke tebal je xde rase malu.

heh,aku lah rasa cmtu.

Amirah Rashid said...

erm, sbb perempuan ni mmg dikenali sbgai shopaholic kot?
ngehehehehe :D
tp, tu laa
org mcm dah set
klau laki beli bnde 'tu' msti kene pndg serong
so, better beli masing2 punye je
kan?:D

JOOM BORAK said...

beli sendiri pny sudaa...huuhu..

tp klu ak xsruhla awek,tunang or wife beli spende..nti klu xpadan cane..kn naya tu.heheh...

ak sndiri pun lbh suka pki boxer..

sayaBerd said...

haha
ak rse pmpn tu gersang kot tgk laki tu plih bra.

gile xsegan pmpn hadiah bg seluar dlm. gile ape.
wakaka

belacan89 said...

haha.. i dah pernah pilihkan boxer for my bf.. em... bg i... ok jer... tp i tak suka la if beli sorang2...pelik jg... beter beli bersama

Moon BlooDy Spell said...

kita pikir balik..

kenapa kalau kit atengok gurls berpelukan nampak normal;
but kalau boy berpelukan.. opsssssss

maslinamansor said...

Kalau akak pun... akak pandang pelik... hehehehe :)

Hazzy Ishak said...

terlalu byk prasangka kot
huhu

benda ni normal
bila dah jarang terjadi
org pun pandang pelik lah
hehe

::SizuKa:: said...

hm..kalau aku...dua dua aku pelik..haha...

beli sendiri la lagi senang...tak yah suh orang beli...agaggag~

Billet-DOux said...

dua dua pelik. haha.. lebih baik beli keperluan sendiri..

Merah Baldu said...

klu laki bli brg pempuan org pdng pelik sbb kan skrg ni laki byk yg physo..sbb tu org pndg je klu laki tu kat bhgian pempuan.klu pempuan plak bli brg laki..aku rse biase coz pempuan xde yg physi cam laki..pndpt aku je..bkn sume laki physo ok..harap maklum

~0~ said...

tue la popuan....nak romantik skit da salah paham....mau aku pelempang kalo senyum kat aku time aku beli bra...


ape jadah hadiah seluar dalam....cuba la hadiah seluar jeans Levi's ke....wakakkakak

Monkey D Luffy said...

errr... aku tak org pandang mcm tu pun memang akan malu

jadi aku x akan beli tuk bini aku kot

Nazatul shima said...

hmm,..sbbnye, pmpuan mmg dah biase tgok seluar dalam laki2..adik2 die ramai yg laki..basuh baju pon ade seluar dalam abg2 adik2..hehe..so, sbb tu tak malu..:D

p3perak said...

adushh.. baru baca je, dah malu..
nak kOmen ni, pikir 100 kali..
*tolong caya* hehehe


>>hadiah valentine tu?? betul ke??
tak pernah dengar plak...
cam dah tak ada hadiah special lain je kan... huhuhuhu...

Dak Wan® said...
This comment has been removed by the author.
Dak Wan® said...

Sebab kalau laki gi beli pakaian dalam wanita, orang akan ingat dia tu Mak Nyah! Hahaha

dinsblog said...

takut tak beli salah saiz dan tak kena taste dia.

NURUL said...

moral of this entry: lenkali, sendiri punya sendiri beli...hahahaa

Kyuubi_85 said...

MAM store----> ya, mmg tak adil.. tapi apa pla yg adilnay? huhu


feelinblue---> aku stuju dgn ko..lgpun semua kita dah besar pnjg dan mmg dah tahu pun semua benda yg jd taboo tu... so, just see it in positive way la..


Mohd Shahrul hafizi---> aku pun pakai boxer.. haha.. tak selesa pakai seluar dalam tu.. x tahu knpa...


Zai---> mungkkin bg yg x biasa mungkin dorg akan malu, tp bg yg dah biasa dorg akan buat benda tu biasa je.. kan?


privacy_Resident---> aku sama ngan ko.. haha


@bellar0ssa---> mungkin aku stuju jg ngan ko..ada jg pmpuan yang malu tu.. pas entri ni, gf aku g baca n dia ckp malu gak nak beli if sendiri pegi.. so? pandangan aku slah... huhu


Amirah Rashid---> cmana nak cakap eh.. mungkin dr persepsi setiap org tu jg kan? tp betul la.. better beli sendiri dr minta tolong belikan.. huhu


JOOM BORAK---> cmama lak kalo ko gtau detailnya apa nak beli? hehe


berd---> hahaha...mcm tu ke? kalo dia bg kat awak, ko nak ke? hehe


belacan89---> hehehe..ok la tu..


Moon BloooDy Spell---> lelaki gay... hahaha


maslinamansor---> adoi, tak leh la usha benda tu dpn akak.. hahaha


hazzy---> ada betulnya disini...benda ni jrg berlaku, jd org pandang pelik bila ada org yang buat.. huhu


sizuka---> kalau dia nak juga belikan awk benda tu? :D


Billet-DOux---> haha..kalau mcm tu,,, ikut ko je,.. hehe


merah Baldu---> hehe... mcm btl jg ni.. adus... mcm2 pandangan org la kan.. :D


~0~---> kalau beli levi's tu takde dit... hahaha


Monkey D Luffy---> hahaha... setiap org ada perasaan malu tu.. :D


Nazatul Shima---> ooo mcm tu ke? habis yang laki cmama lak? tak pnh tgk pakaian pompuan? :d


p3perak---> ya, tu yang kwn aku gtau kat aku... tak tau pula..


Dak Wan---> Tapi kalau laki maskulin yg g beli? hehehe


dinsblog---> yang ni pun betul juga.. :D


NURUL---> setuju ngan ko.. hehe

hariz said...

rmainye comment..tp tu r..rasanye zmn skrg ni lelaki lg pemalu koot dr pompuan..

~kuyam~ said...

eh.mmg org ondg slek juga ms ada ppuan nk blikan sluar dlm lelaki.ni kt tmpt sy la.xthu la plk yours dorang bese2 je

:: butterfly :: said...

hahaha [nk gelak je bley??]


:: xde keje nk belikan pakaian dlm somi..suke beli pakaian dlm sendiri ::

ayie said...

entah. aku nk bli baju dlm sendiri pun malu bile kne bayar kt cashier lelaki... Hehehe...

Anonymous said...

pena h belikan tp cashier ckp laki xsepatutnya beli...tapi bagi saya tu dah tanggungjawab sebagai suami untuk meyediakan pakaian,,,