Kalau Dah Cinta, yang buruk itu jadi baik. Betul kah?

Dah masuk bulan mood cintan cintun ni, semua entri pun mood cintan cintun juga.. Perlu ka? :D
ah, lantak la..

Entri kemarin aku bercerita tentang cinta itu ketawa dan air mata.

Kali ini pula aku nak cerita sikit bagaimana kalau seseorang tu dah jatuh cinta secinta-cintanya.. (eh, ada kesalahan tatabahasa kah?)

Banyak orang berkata, kalau dah bercinta, 

yang cacat itu jadi sempurna,
yang buta itu dapat melihat,
yang hodoh itu jadi cantik,
yang jahat itu jadi baik,
yang salah jadi betul.

Pendek kata, semua yang buruk itu jadi baik. Pernah juga ada seorang yang berkata, kalau dah cinta itu, seseorang itu tutup sebelah mata. Tak nampak pun keburukan pasangan mereka itu. Benar kah?

 
Makaseh Pak cik Google

Pada pandangan aku, mungkin ada betulnya benda ni. Kalau tak, kenapa pula ada pepatah mengatakan cinta itu buta. Cinta itu membutakan mata dan hati setiap insan yang dilanda badai asmara.

Tapi yang sedihnya, bila dah kahwin dan ada anak, mereka tak lagi buta. Mata terbuka luas, semua pun kelihatan.Kalau masa bercinta dulu, suara halus macam nak habis bateri saja. Bila dah kawin, gegendang telinga macam nak pecah bila dengar dia bercakap.

Masa bercinta dulu, tiap hari puji sidia. "abang hensem la hari ni" "sayang cantik la hari ni". bila dah kawin, tu semua dah tak ada. Paling pun "awak ni tak mandi ke, apasal bau semacam je ni." (ada ka sampai macam ni?)

Kepada yang dah melalui alam perkhawinan, tentu korang lebih banyak pengalaman kan?

Apa pendapat korang pula?

22 Komen:

deusXmachina® said...

adeh
jiwang lak
erk888

maslinamansor said...

sampai sekarang still lagi ada puji2 an... :)

Kyuubi_85 said...

@deusxmachina, ek jiwang ke? hehe.. mood jiwang skrg ni..

cik selamah kundang said...

kalo kawen sbb hati,fizikal bukan isula kot.tp sebaiknya...demi nk bahagiakan pasangan cuba jd insan yg terbaik,tercantik and so forth ;p

Kyuubi_85 said...

@maslinamansor, oo yaka? bagusnya... mesti romantik gitu.. :D

Kyuubi_85 said...

@ ya betul tu... tapi jangan la jdikan isu cantik atau tak cantik pas kawin kan... kita semua pun tahu badan nak tua, kedut sana sini.. dah tu, bila beranak, lemak sana sini... huhuhu

Hazzy Ishak said...

tak dinafikan rupa paras menjadi permainan mata pada permulaan perkenalan, tapi kalau dia hodoh tapi punya sifat yg baik, rupa paras semua campak tepi jek...

Amirah Rashid said...

adehh
lemah btl bile bace psl cinta ni
hee
bukan ape, xprnh bercinta lg
tp, kalau ikhlas cinta 1 sama lain
yg lain xkn jd isu :)

ainShahajar said...

kyubbi.... berkenaan dgn entry awak..

try bce entry saiful islam ni.. best ;)

http://saifulislam.com/?p=7508

feelinblue said...

betul.

setuju sgt.

cinta dpt mengubah semuanya.

**semuanya.

Kyuubi_85 said...

@hazzy, tapi ada gak yang memang rupa paras tu menjadi kriteria utama untuk berkenalan..

Kyuubi_85 said...

@Amirah Rashid, nanti kalau ada peluang tu, nikmatila sebaik mungkin... tapi jgn lak nak buat benda tak baik dah la..

Kyuubi_85 said...

@ainshahajar, ya dah baca... memang betul.. stuju sgt tu... :D

Kyuubi_85 said...

@feelinblue, ya betul... ada org yang berubah sekelip mata kerana cinta... ish3

Dean said...

cinta itu "sakit"
sakit rindu
sakit dikecewakan

hehe
maceh

Kyuubi_85 said...

@dean, hahaha... betu2... aku stuju dengan ko!! :D

dhamira said...

fuyoo...2 tipu2 ke tol2?huhu...
cinta dtg dr hati..hehe

ida said...

em...btul la 2 kot... asal hati dah kata cinta...emmmm...semua pn jd cinta... tp bila dah kawen... tak tau pl... tp if tgk my mom n dad...ok jer... biar pn my mom dah membesar...hehe... syg mak sye... hehe

Kyuubi_85 said...

@dhamira,

kalau cinta dtg dari hati dan tak pernah pergi... bagus la... tapi klau masa bercinta je ianya ada cmana? pas kawen dah ilang perasaan tu... kata org, kalau tiap kali dihidang dengan makanan yang sama, mesti bosan... tak patut berlaku..

Kyuubi_85 said...

@ida,

ooo ya? bagus la mcm tu..
ada jg org yg mcm tu kan.. :D
harap aku pun mcm tu la jg... :D

Alimaz-Kembara Terasing said...

dulu kini dan selamanya......cintalah kerana allah nescaya akan kekal bahagia...

Kyuubi_85 said...

@alimaz-Kembara Terasing,

ya betul... aku stuju dengan ko... kalau cinta kita berlandaskan nafsu semata-mata takan pergi kemana pun perkhawinan itu nnti..